Til Gorsabrua via Ankerlia

Dette er en tur til den arkitektonisk vakre Gorsabrua som går over det 153 m dype Sabetjohk juvet.

TURBESKRIVELSE
21.06.201909:22 Rakel

Å stå på brua gir deg garantert sommerfugler i magen. På lørdager om sommeren kan man hoppe i strikk her.

Man kan gå en rundtur fra Ankerlia/Leaibenjárga. På parkeringsplassen finnes det informasjonsskilt og toalett.

Turen starter ved å krysse en bru for å komme til ruinene etter gruvedriften, som ble drevet i området fram til 1919.  Når du har passert disse ruinene kommer du til en godt merket sti. Denne følger du helt til Gorsabrua. I begynnelsen er stien bred, mot slutten er stien smal og utsatt.

Fra Gorsabrua følger du Fosseveien 1,8 km til anleggsveien. Herfra er det 2,7 km ned til parkeringsplassen.

Tips: Like ved Gorsabrua finnes det bord og benker. Litt lengre unna er det en gapahuk hvor du kan ta pause.

Alternative ruter til Gorsabrua:

1. Gå fra Fosseveien/Váráš. Kjør et stykke oppover på anleggsveien. Vær obs på at veien er smal og svingete. Kjøring her skjer på eget ansvar. Herfra går man 1,8 km til Gorsabrua.
  2. Kjør enda lengre opp langs anleggsveien til parkeringsplassen ved Sabetjohka. Her er det 2,5 km nedover til Gorsabrua.

Startsted

Tid

3-4 timer

Jan R. Olsen – Kåfjord kommune
Gorsabrua er et imponerende syn!
Georg Sichelschmidt
Ta turen via Ankerlia, og opplev Ankerlia Open Air Museum
Gorsabrua er et populært turmål for mange
Marie Kr. Angelsen
I det trange, mystiske juvet renner elva Sabetjohka